
Производството
на електрическа енергия има специфични особености н изисквания, които оказват
влияние върху работата на EEC. По-сьществените от тях са:
а).във всеки момент произведената \,
потребената мощност трябва ха бъдат равни;
б)във всички точки на електрически и магнитно
свързаните мрежи гъстотата с еднаква;
в) при пренос на мощности напреженията в
отделните възли на системата са различни;
г) преходните процеси протичат относително
бързо, което изисква ползване на специални автоматични устройства и защити;
д)
нарушаването на нормалната работа на един от елементите на ЕЕС се.отразява на
работата на други елементи или на цялата система. Електроенергийната система е
комплекс от сложни инженерни съоръжения, разположени на територията на цялата
страна, и нейната експлоатация не може да се осъществи без единно оперативно
(диспечерско) управление. То е
многостепенно и централизирано. с У нас е изградено Централно диспечерско
управление (ЦДУ), на което са подчинени в оперативно отношение всички
електроенергийни обекти независимо от ведомствената им принадлежност. Създадени
са четири териториални диспечерски управления (ТДУ) и близо 30 районни диспечерски
служби (РДС), а в отделни случаи има диспечерски пунктове към големи
електроенергийни потребители.
Най-важните
оперативни превключвания, които оказват влияние на работата на EEC, се
осъществяват само по разпореждане или c разрешение на ЦДУ.
За
много потребители качеството на електрическата енергия е тясно свързано с
качеството на произвежданата от тях продукция.
Качеството
на електрическата енергия се определя от степента на съответствие между
фактическите и нормираните стойности на група от нормативно установени
показатели.
Показателите
за качество на електрическата енергия в мрежите за трифазен променлив ток са
дадени в БДС 10694/80. Основни показатели са: отклонение на честотата,
колебание на честотата, отклонение на напрежението, колебание на напрежението,
несиметрия на напрежението, несинусоидност на формата на кривата на напрежението,
изместване на звездния център и др.
Потребителите
на електрическа енергия се делят на четири категории според надеждността на
захранването им:
Нулева
категория — това са потребители, при които прекъсването на захранването с
електрическа енергия води до опасност за живота на хората и до повреда на скъпи
съоръжения. Потребителите от тази категория изискват захранване от два или
повече независими източници.
Първа
категория — при_тях прекъсването на електрическата енергия води до значителни
загуби за стопанството на страната, масово бракуване на продукция, разстройване
на сложни технологични процеси, нарушаване на работата на особено важни
комунални обекти. Потребителите от първа категория трябва да получават електрическа
енергия от два независими източника, резервирани взаимно чрез АВР.
Втора
категория — при тях прекъсването на електрозахранването е свързано с голям обем
непроизведена продукция, с престой на работници, съоръжения, промишлен и
обществен транспорт, нарушаване на условията за живот на много хора. Препоръчва
се потребителите от тази категория да се захранват от два независим и източника,
които се резервират взаимно, но превключването може да бъде ръчно от дежурния
персонал.
Трета
категория - всички останали потребители на електрическа енергия, които не са
включени в първите три категории. Допуска се захранване от един източник.
Разгледана
в световен мащаб, електроенергетиката се намира в непрекъснат подем и
темповете на нейния ръст изпреварват ръста на промишлеността и другите
стопански отрасли.
Развитието
на електроенергетиката е не само количествено, но и качествено. То се основава
на научните изследвания и постижения в тази област и на успехите на
електротехническата промишленост и енергетичното машиностроене.
Съвременните
тенденции в развитието на електроенергстиката са насочени към по-нататъшно
нарастване на инсталираните мощности на отделните агрегати и на електрическите
централи, увеличаване на единичните мощности на трансформаторите и номиналните напрежения на електрическите мрежи. Разработва се и в
перспектива ще се използува принципно нова енергетична техника
(магнитохидродинамични и електрогазодинамични генератори; генератори,
действуващи на основата на управляем термоядрен синтез; криогенни генератори,
кабели и разпределителни уредби), нетрадиционни електрически централи с
практическо значение — слънчеви, геотермални, вятърни и др. Търсят се нови
начини за предаване и разпределение на електрическата енергия. Засилва се тенденцията
за създаване на интегрални многоцелеви енергийни и електроенергийни комплекси
и се усъвършенства управлението им на основата на изграждане на единни
автоматизирани системи за управление (АСУ). Те ще включват не само отделните
АСУ в дадения отрасъл, но ще работят в диалогов режим с АСУ в другите отрасли.
Стремежът
е нашата електроенергетика да следва световните тенденции, но по обективни и
субективни причини има голям брой нерешени, спорни и погрешно решени въпроси,
които се отразяват на сегашното и състояние. Основни проблеми са остарялата и в
много случаи неподходяща материална база, липсата на енергийни ресурси, видът
на новоизгражданите генериращи мощности, неефективното използуване на електрическата
енергия и др.
Инсталираната
мощност на EEC на страната към началото на 1991 г. е над 12 300 MW, от които
3760 MW в АЕЦ, около 2000 MW във ВЕЦ (без ПАВЕЦ „Чаира") и близо 6600 MW в
ТЕЦ. Част от тези мощности не могат да се използуват напълно и реално
разполагаемата мощност е значително по-малка. Най-мощните агрегати в ТЕЦ са 200
MW, a в АЕЦ — 1000 MW. Електропроводните линии 110 kV от преносни през
последните години се превърнаха в разпределителни, като дължината им надминава
7000 km. Поа роени са над 2100 km преносни електропроводни линии 220 kV и
около 1200 km линии 400 kV. В експлоатация е електропроводна линия 750 kV,
която свързва EEC на нашата страна и Украйна и служи предимно за авариен
резерв на реакторните блокове 1000 MW в АЕЦ „Козлодуй". Изградена е
междусистемна връзка с EEC на Украйна и с напрежение 400 kV. Такива връзки с
различни напрежения има и с Гърция, Турция, Румъния и бивша Югославия. Чрез тях
се осигурява по-голяма маневреност и надеждност и се постига по-ефективно
използуване на енергийните източници и съоръжения на EEC.
Схемите на главните понижаващи и на
разпределителните подстанции зависят от начина на свързването им с енергийната
система или със заводската централа и от категорията на потребителите.
Захранващото напрежение може да бъде от 6 до 220 kV. Напреженията, които се използуват
в предприятията, зависят от потребителите (напр. двигатели за в. н.,
електрически пещи и др.) и често те определят външното захранващо напрежение. У
нас напоследък все по-често се използува захранващо напрежение 20 kV.
Когато връзката с енергийната система се
осъществява с напрежение 6—10 kV, са възможни два основни варианта: без заводска
централа или със заводска централа.

Когато няма заводска централа, връзката с
напрежение 6—10 kV може да се осъществи само ако предприятието се намира на не
повече от 5 — 10 km от подстанция или от централа на системата. При по-дълги
разстояния загубите на електрическа енергия значително нарастват. При такова
напрежение в подстанцията на предприятието енергията само се разпределя и
затова може да се нарече централна или главна разпределителна подстанция. Когато
има заводска централа, подстанциите на предприятието се захранват едновременно
от нея и от енергийната система, ка то
паралелната работа се осъществява чрез връзката с напрежението 6—10 kV. Ако
централата се намира в центъра на товарите, нейната разпределителна уредба се
използува едновременно и за централна разпределителна подстанция. Когато
центърът е отдалечен от централата, ЦРП се разполага в него и чрез нея се
осъществява връзката между централата и енергийната система. Такава схема е показана
на фиг. 4-4.
В досегашната практика за потребители III
категория се използува схемата, показана на фиг. 4-5 а — с един електропровод
и с един понижаващ трансформатор. Този начин за свързване с енергийната
система може да се използува и когато в предприятието има потребители II и III
категория, но на страната 6—20 kV трябва да има осигурено резервно захранване
за потребители II категория от друг независим източник. За потребители II и I
категория се използуват схемите на фиг. 4-5 б и фиг. 4-5 в, при които връзката
е двойна и има два трансформатора.
През последните години намира приложение и
друг начин за свързване — т. нар. схема дълбок въвод (фиг. 4-6).
Тази схема се отличава с висока икономичност,
простота и сигурност. При трансформаторите не се монтират скъпите прекъсвачи за
в. н., а само късосъединителите и разединителите. В подстанцията не се монтират
и други допълнителни съоръжения, като акумулатор, на батерия, табла за
управление, маслено и компресорно стопанство. Когато центърът е отдалечен от
централата, ЦРП се разполага в него и чрез нея се осъществява връзката между
централата и енергийната система. Такава схема е показана на фиг. 4-4.



При повреди в трансформатора на едно от предприятията
(в случая първото), за които релейната защита на прекъсвача 3 на енергийната
система не е чувствителна, се включва късосъединител. Късосъединителят е
съоръжение, което прави изкуствено късо съединение. Вследствие на късото съединение
релейната защита при енергийната система задействува и прекъсвачът 3 изключва
двете предприятия. След изключването отделителят 2 изключва първото предприятие
в т. нар. безтокова пауза, Отделителят е съоръжение, което отделя електрическите
вериги. След кратко време (няколко секунди) прекъсвачът 3 автоматично се
включва (система АПВ — автоматично повторно включване) и захранването на
второто предприятие, което няма повреди, се възстановява. Първото предприятие
ще бъде включено отново след отстраняването на повредата. Схемата на фиг. 4-6
а е подходяща за захранване на едно до четири предприятия с потребители III
категория.
За предприятия с потребители II и I категория е
подходяща схемата дълбок въвод на фиг. 4-6 б.
Предприятието се захранва с две връзки, които
трябва да представляват два независими източника на електроенергия. Осигурено
е непрекъснато електроснабдяване дори когато единият трансформатор не
работи.
Когато има заводска централа, възможни са също
няколко случая:
а) ако
централата е в центъра на товарите на предприятието, главната понижаваща (и
едновременно повишаваща) подстанция се разполага на територията на централата и
осъществява както вътрешното захранване, така и връзката с енергийната система
(фиг. 4-7); в случая напрежението на генераторите и това на потребителите
в предприятието е еднакво — 6 kV;
б) ако
централата не е в центъра на товарите, в центъра се разполага ГПП, която се
свързва чрез трансформатори със системата и чрез електропроводи с генераторно
напрежение — с централата (фиг. 4-8);
в) ако
предприятието е голямо и централата е достатъчно отдалечена от ГПП, връзката
между централата, ГПП и енергийната система се осъществява чрез електропроводи
с напрежение, по-високо от генераторното (фиг. 4-9).
Схеми на главните понижаващи подстанции.
Напрежението на високата страна на трансформаторите е 35—220 kV. Когато
потребителите са III категория, може да има само един трансформатор. При
потребители I и II категория трансформаторите са най-малко два. Всеки
трансформатор се захранва с отделен електропровод от системата, което също е
резервиране. Има ГПП, в които се развива шинна система на високата страна
(особено когато, има връзка с високо напрежение със собствената централа).
Цеховите понижаващи подстанции и трафопостовете
се захранват от ГПП, от ЦРП или от РП, а когато цеховете или предприятията са
малко — направо от подстанции на енергийната система. Напрежението е
обикновено 6, 10 или 20 kV.
Цеховите трансформаторни подстанции, които имат
само един трансформатор, се използуват главно за потребители III категория и
много рядко за II категория. Захранващият електропровод обикновено е кабелен,
но може да бъде и въздушен.
На фиг. 4-12 са показани различни начини на
захранване на такива трафопостове. Когато мощността на трансформатора е малка
(напр. 400 kVA), защитата се осъществява с предпазители (фиг. 412 а). Когато
трансформаторите са отдалечени от ГПП, от ЦРП, от РП и мощността им е по-голяма
(например 1000 kVA), до тях може да се монтира разединител и прекъсвач (фиг.
4-12 5) й да се използува газова защита или само прекъсвач в КРУ (фиг. 4.12 г).


С помощта на електрическите измерителни апарати
се осъществява контрол на режима на работа и на състоянието на отделните
агрегати, на въздушните и на кабелните електропроводи за в. н., на
разпределителната мрежа за н. н., а също така на качеството и количеството на
произведената или на разпределената електрическа енергия. Електрическите
измерителни апарати се монтират върху таблата за управление на подстанциите и
на разпределителните пунктове на удобни места за наблюдаване от обслужващия персонал.
Когато няма постоянен обслужващ персонал, могат да се монтират върху предните стени
на разпределителните уредби. Така отпада необходимостта от специални помещения
за управление и се спестяват
проводниците между измерителните трансформатори
и апаратите.
Най-често използувани апарати са амперметрите,
волтметрите, ватметрите, честотомерите и електромерите за активна и реактивна
енергия. Количеството на използуваните апарати трябва да бъде такова, че
осъществяваният контрол да бъде достатъчен за правилно експлоатиране на
съоръженията. Количеството зависи също от вида и от важността на
електрическите съоръжения.
Когато
предприятието има собствена електрическа централа, подстанцията, която го
свързва с енергийната система, трябва да има измерителни апарати за измерване
на тока на различните фази, на напрежението, на активната и на реактивната
мощност и енергия и др. Така във всеки момент могат да се следят всички
величини и да се вземат съответни мерки
за регулиране.
Когато
една разпределителна подстанция захранва различни цехове и производства и на
отделните й изводи се измерва отдадената електрическа енергия, общо измерване
на цялата енергия не е нужно. По същия начин се постъпва и за връзките между
различни главни понижаващи подстанции, ЦРП и РП. Във всички случаи се следи
товарът поне на една фаза за всяка връзка. Шинни системи на ГПП и РП. При ГПП с
напрежение на високата страна 35—220 kV за шинните системи се монтират
волтметри с превключватели за измерване на напрежението между фазите и земята.
Монтира се и честотомер. Понижаващи трансформатори в главните понижаващи подстанции.
Това са трансформатори с голяма мощност и напрежение на високата страна 35-220
kV, а на ниската — 6 — 20 kV. За такива трансформатори се предвиждат няколко
защити. Амперметри се поставят на една или на трите фази. Измерването се
осъществява според възможностите—на високата или на ниската страна. Същото е
положението и с измерването на активната и на реактивната енергия и мощност. Понижаващи
трансформатори в цехови подстанции. Те са с малка мощност (до 1600 kVA) и
затова измерванията при тях са по-ограничени. Обикновено измерването става на
страната на ниското напрежение. Измерват се енергията, токът на едната или на
трите фази и напрежението на шините. Измерванията могат да стават и на
високата страна, ако по някакви причини там има монтирани измерителни
трансформатори. Електрически двигатели с напрежение 3—6 kV. Когато двигателите
са асинхронни, товарът им се следи чрез един амперметър. Ако е необходимо,
може да се монтира и киловолт-метър. Когато трябва да се следи изразходваната
енергия за дадения вид производство, се монтират електромери за активна
енергия. При синхронни двигатели се монтира допълнително електромер за
реактивна енергия и косинус-фи-метър. Във веригата на възбуждането също се
монтира амперметър, а понякога и волт-метър. Измерване на електрическата
енергия. Осъществява се с електромери за активна и за реактивна енергия. По
предназначение те могат да бъдат: изчислителни—за плащане на закупена или
продадена енергия, и контролни—само за вътрешни измервания.
Електромерите за активна енергия служат за: а) измерване на взета или изнесена енергия,
която се плаща на или от енергийната система;
б) контролиране на специфичния
разход на електрическа енергия за даден вид производство; в) контролиране на определен режим
за ползуване на електрическа енергия; г) определяне
на загубите на енергия в преносните съоръжения.
Чрез електромерите за реактивна енергия се измерва: а) произведената реактивна енергия от генераторите и от компенсиращите устройства; б) използуваната реактивна енергия от потребителите: в) преминалата през трансформаторите реактивна енергия.
Чрез измерената активна и реактивна енергия за даден период може да се определи средният фактор на мощността (cos ср). Винаги е по-удобно, по-просто и по-евтино електромерите да се монтират на ниската страна на трансформаторите. Изискванията за точност към електромерите за контролни измервания са много по-ниски, отколкото към електромерите за отчитане и плащане на електрическата енергия. Не винаги измерването на електрическия товар дава вярна представа за състоянието на агрегатите. Товарът може да бъде в допустимите граници, а трансформаторът да се загрява поради това, че не работи охлаждането му. Затова на трансформаторите и на големите двигатели освен електрическите измерителни апарати се предвиждат и устройства за контролиране на температурата (термометри) Тези термометри могат да бъдат живачни, манометрични, съпротивителни. Измерване на налягането. Прилага се за трансформаторите на комплектните трансформаторни подстанции, на които част от казана е изпълнена с неутрален газ с определено налягане.
Чрез електромерите за реактивна енергия се измерва: а) произведената реактивна енергия от генераторите и от компенсиращите устройства; б) използуваната реактивна енергия от потребителите: в) преминалата през трансформаторите реактивна енергия.
Чрез измерената активна и реактивна енергия за даден период може да се определи средният фактор на мощността (cos ср). Винаги е по-удобно, по-просто и по-евтино електромерите да се монтират на ниската страна на трансформаторите. Изискванията за точност към електромерите за контролни измервания са много по-ниски, отколкото към електромерите за отчитане и плащане на електрическата енергия. Не винаги измерването на електрическия товар дава вярна представа за състоянието на агрегатите. Товарът може да бъде в допустимите граници, а трансформаторът да се загрява поради това, че не работи охлаждането му. Затова на трансформаторите и на големите двигатели освен електрическите измерителни апарати се предвиждат и устройства за контролиране на температурата (термометри) Тези термометри могат да бъдат живачни, манометрични, съпротивителни. Измерване на налягането. Прилага се за трансформаторите на комплектните трансформаторни подстанции, на които част от казана е изпълнена с неутрален газ с определено налягане.
Устройството
на понижаващите подстанции може да бъде най-разнообразно в зависим от
мощността, от броя и от типа на трансформаторите, от типа на комутационната
апаратура, местоположението им и др. Всички съоръжения (уредби) на
подстанциятя, които са предназначени за приемане и разпределяне на
електрическата енергия, наричаме разпределителни. Разпределителните уредби
биват: а) закрити и б) открити. Основните елементи на РУ за ВН са: шинна
система, въводни изводи (полета или килии), коридори (пътеки) за обслужване,
гръмоотводи и заземителни съоръжения, помещения за трансформатори и реактори,
помещения за акумулаторни батерии, кабелни канали, помещения за таблата за
управление, сегнализация и защита, измерване и др. Структурната схема на тягова
подстанция за променлив ток е дадена на фиг. 4.6
Тъй
като токът не се изправя, а само се понижава напрежението и се променя броя
на фазите ,тяговите агрегати
представляват еднофазни трансформатори. Подстанцията има първична и вторична
РУ. Трансформаторите за собствени нужди се прикачат към вторичната
разпределителна уредба. Изглаждащи съоръжения не са необходими. Ако в
подстанцията има и трансформатори за захранване на районни нужди, те се
прикачват към първичната разпределителна уредба Еднолинейната схема на тяговата
подстанция за променлив ток има една или друга структура в зависимост от начина
на захранването й от енергийната система, както и от мястото на подстанцията по
отношение на гарите и контактната мрежа.

Схемата
на първичната разпределителна уредба зависи от това, дали подстанцията е
опорна, междинна, транзитна или проходна, дали се изгражда самостоятелно или
съвместно с районна подстанция. При всички тези случаи РУ 27,5 кV може да се изпълни по един и същи начин. Обикновено,
когато тяговата подстанция е опорна, РУ 110 kV има двойна шинна система (фиг.
4.7).
Всички входове на трансформаторите се
присъединяват към двойната шинна система. Към всяка шинна система се включват
през общ разединител напрежителен трансформатор и раз-рядник. Всеки вход от електропровода
110 kV се присъединява към шините посредством линеен разединител 1 със
заземителен нож 2 , маломаслен прекъсвач 3 , токов трансформатор 4 и два шинни
разе-динителя 5 . Между двете шинни системи се включва шиносъедините-лен
прекъсвач 6 , заграден от двете страни с разединители 7 Силовите трансформатори
8 се включват към двете шинни системи също чрез шинни разединители 9 и
маломаслени прекъсвачи 10 . Между трансформатор и прекъсвач разединител не се
поставя.

Разпределителната
уредба на страна 27,5 к V се захранва с енергия от ниската страна на силовите
трансформатори. Най-често тя се изпълнява с единична, двойносекционирана
работна шина и обходна шина, както е показано на фиг. 4.7. При тази схема
силовите трансформатори са свързани към двете крайни секции на работната шина.
От същите две * секции се захранват фидерите, отиващи към контактната мрежа. От
средната секция през шиносъединителния прекъсвач 11 и разединителите 12
се подава напрежение
на обходната шина. Същевременно всеки фидер има връзка с обходната шина
посредством разединителя 15. По този начин се създава възможност шиносъединителният
прекъсвач 11 да резервира всеки един от фидерните прекъсвачи 14. Така
например, ако се повреди или се проверява прекъсвачът 14 на фидера 19 , той
се изключва заедно с разединителите му 13 и се включва разединителят 15 към
обходната шина. След това се включва шиносъединителният прекъсвач и фидерът 19 ще получи захранване от главната
шина през шиносъединителния прекъсвач, обходната шина и обходния разединител.
Характерно за тази схема е, че обходната шина не резервира главната, тъй като
се захранва от нея. При късо съединение по главната шина повредената част се
отделя чрез секционните разединители и подстанцията продължава да работи, но
с намалена мощност. Шиносъединителният прекъсвач се включва към средната секция
с цел при такива аварии да бъде свързан към здравата част. Следователно чрез
обходната шина и шиносъединителния прекъсвач се резервират фидер-ните прекъсвачи.
Към средната секция на главната шина се включва и трансформаторът за собствени
нужди. Тази схема на РУ 27,5 k V е приложена в почти всички тягови подстанции
на БДЖ.
Ако подстанцията има само два входа и два
силови трансформатора и не се предвижда разширение, прилага се т.нар. Н—схема
(фиг. 4.9)
. При тази схема шинна система на страна 110
/< V не се развива. Входовете са свързани последователно с трансформаторите.
С помощта на мостовия прекъсвач / се осигурява възможност за захранване на
всеки трансформатор и от двата входа. При ревизия на мостовия прекъсвач
мостовата връзка се осъществява чрез шунтиращия разединител 2

Съществуват
много други варианти на схеми на РУ 27,5 kV, прилагани в Русия, Франция и други
страни, съобразени с конкретните особености на захранващата система, на
тя-говата и районната мрежа, както и с комутационните качества на
използуваната апаратура.
Тяговата
подстанция получава енергия от енергийната система чрез захранващи
електропроводи. В структурата и влизат следните основни елементи (блокове).

а)
първична разпределителна уредба. Тя има за задача да получи енергията от
захранващите електропроводи и да я разпредели между силовите преобразувателни
агрегати.
б) силови
преобразувателни агрегати. В тях се изправят токът и напрежението, като
последното се понижава до необходимата за контактната мрежа стойност;
в) разпределителна уредба за постоянен
ток.Тя получава енергия от преобразувателните агрегати и я разпределя между
фидерите, които захранват контактната мрежа. Към нея се свързват обратните
фидери, които съединяват релсовия път с отрицателната шина на разпределителната
уредба;
г) изглаждащи съоръжения. Изправеният
ток и напрежение не са идеално изгладени, а пулсират. Пулсациите предизвикват
смущения в съобщителните връзки и в работата на тяговите двигатели. За да се намалят тези неприятни влияния, към разпределителната уредба за постоянен ток се монтират специални изглаждащи съоръжения: реактор и резонансни филтри;
смущения в съобщителните връзки и в работата на тяговите двигатели. За да се намалят тези неприятни влияния, към разпределителната уредба за постоянен ток се монтират специални изглаждащи съоръжения: реактор и резонансни филтри;
д) собствени
нужди. Тяговата подстанция има и собствена консумация на електрическа енергия.
Захранването на собствените консуматори става от трансформатор за собствени
нужди и от акумулаторна батерия. Трансформаторите се захранват от първичната
разпределителна уредба и понижават напрежението от 35 кV или 10 к V на 380/ 220 V. Акумулаторната батерия
захранва постояннотоковите консуматори и служи за резервно захранване на някои
консуматори в авариен режим. В някои конкретни случаи към първичната
разпределителна уредба може да се прикачат и трансформатори за захранване на
районни нужди. Как изглежда една примерна еднолинейна схема на такава тягова
подстанция? Подстанцията (фиг. 4.2)
се захранва от два електропровода 1 , Те се
свързват към шините на първичната разпределителна уредба чрез разединителите 2
и 3 и прекъсвачите 4.В случая първичната разпределителна уредба е изпълнена с
двойна шинна система — работна и резервна, които са напълно равностойни.
Включването и изключването на входовете (захранващите електропроводи) се
извършват от прекъсвачите, а разединителите съединяват или разединяват видимо
веригата само при изключени прекъсвачи. При късо съединение по една от
системите шини всички елементи се прехвърлят към другата, здравата и подстанцията
продължава да работи нормално.

От
шините на първичната разпределителна уредба се захранват силовите
преобразуватели. Всеки от тях се състои от трансформатор 5 и токоизправител 6 .
Те се прикачват към шините за високо напрежение чрез прекъсвач 4 и разединители
3 . Наличието на два разединителя за присъединяване на трансформаторите към
шините позволява включването им към всяка от шинните системи да стане без
затруднение. Общият катод на токоизправителния блок представлява положителният
полюс на веригата и се свързва чрез бързодействуващия прекъсвач и разедиинител
8 към положителната шина на разпределителната уредба (РУ) за постоянен ток. И
тук включването и изключването на веригите стават от бързодействуващите
прекъсвачи, а с разединителите се работи само при изключени прекъсвачи. Освен
главната положителна шина в РУ е монтирана и спомагателна (обходна)
положителна шина, която получава напрежение от главната чрез шиносъединителния
бързопрекъсвач 14 и съответните разединители 15 . При това положение обходната
шина не може да резервира главната. Нейната задача е чрез шиносъединителния
прекъсвач да се резервират при необходимост бързопрекъсвачите на фидери-те 7 f
захранваши контактната мрежа. Тогава фидерът се захранва от главната
положителна шина, разединителите 15 прекъсвача 14, обходната положителна шина
и обходния разединител 10.
Общият
анод на токоизправителния блок представлява минусът във външната верига и се
свързва чрез разединителя 3 с отрицателната шина. Фидерите, които захранват
контактната мрежа, са свързани чрез бързодействуващи прекъсвачи към главната
положителна шина. За резервиране на прекъсвачите от шиносъединителния
прекъсвач е направена връзка със спомагателната шина през обходния разединител
10 . Отрицателната шина е свързана с релсовия път чрез обратните фидери 13.
При тролейбусния транспорт тя е свързана с един от проводниците на контактната
мрежа. Трансформаторите за собствени нужди се захранват от шините на страна
променлив ток чрез разединители и предпазители. Те понижават напрежението до
380/220 V. От шините на собствените нужди чрез разединители и предпазители се
захранват веригите на осветлението, отоплението и другите собствени
консуматори. За изглаждане на
пулсациите на изправеното напрежени в отрицателната шина е включен реакторът 11, а между нея и
положителната шина - резонансните
филтри 12 тора. Обратните фидери 13
се включват към шините след реактора. Разгледаната тук еднолиней-на
схема е само един вариант на изпълнение на тягова подстанция за постоянен ток.
В тяговите подстанции на градския електрически транспорт — трамваен и тролейбусен,
двойна шинна система в първичната РУ се прилага много рядко. При тях обикновено
се прилагат единични шини, разделени чрез разединители на две или три секции
(фиг. 4.4) .
При късо съединение на шините повредената
секция се отделя чрез разединителя , а
останалата част от подстанцията остава в действие. В тази схема входовете и
тяговите преобразувателни агрегати се разпределят равномерно между секциите.
Отделянето на повредената секция с разединител може да стане само при изключено
напрежение.

Електрическите уредби , електрическите централи
и подстанции се
изграждат по определени схеми, които отразяват
вътрешната структура между елементите им.
В общия случаи под понятието електрическа схема
се разбира чертеж, на който с условни
(символични) графични означения са изобразени елементите на уредбата
(генератори, трансформатори, електропроводни линии,събирателни шини,
комутационни апарати, измервателни трансформатори и други апарати), съединени
помежду си и такава последователност, която отговаря на тяхното действително
изпълнение.
Електрическите схеми на електрическите
централи и подстанции се делят на
първични (схеми на първичната комутации) и вторични (схеми на вторичната
комутация). От своя страна пьрвичните схеми се подразделят па главни схеми и
схеми за собствени нужди..
На практика главната схема не само характеризира
напьлно съоръженията на електрическата уредба, но и определя в значителна
степен нейните технико-икономически и експлоатационни показатели. Затова понятието
„електрическа схема" се пренася и прилага за реално съществуващата
електрическа уредба, условно изобразена па чертежа. На тази основа се говори за
„надеждност на схемите*', „оперативна гъвкавост на схемите" и т. н.
Главните схеми включват основните електрически
сьоръжения (генератори, трансформатори, синхронни компенсатори),
комутационните и други електрически
апарати и първичните (силовите) вериги, по които енергията се предава от източниците към
потребителите.
Схемите за собствени нужди са тясно свързани с
главните схеми и
обхващат елементите в първичните вериги, посредством които се захранват потребителите в системата за собствени нужди на електрическата
централа или подстанция. На чертежите първичните схеми на трифазните системи се представят еднолинейно или три.линейно, а обикновено елементите на уредбата се показват в изключено положение (без външно въздействие), с изключение на някои специални случаи.
обхващат елементите в първичните вериги, посредством които се захранват потребителите в системата за собствени нужди на електрическата
централа или подстанция. На чертежите първичните схеми на трифазните системи се представят еднолинейно или три.линейно, а обикновено елементите на уредбата се показват в изключено положение (без външно въздействие), с изключение на някои специални случаи.
По принцип към всяка фаза на трифазната система
се монтират еднотипни апарати, поради което се приема, че между тях има пълна
симетрия и на еднолинейните схеми трите фази се чертаят с една линия. Ако апаратите към отделните фази са различни или
системата не е трифазна (четирипроводна и
др.), това се отбелязва па чертежа по определен начин. Еднолинейните
схеми са нагледни, лесно се съставят и разчитат и затова имат най-голямо
практическо приложение при проектиране, изчисление и анализ на режимите,
разработване на схемите на вторичната комутация, за учебни цели и т.н. На
трилинейните схеми трите фази се изобразяват с отделни линии, като на тях
обикновено се показват и съединенията на вторичните вериги за измерване,
релейна защита, автоматика. По предназначение първичните схеми се разделят на
структурни, принципни и пълни. Структурните схеми
се разработват
в началния стадий на проектирането преди главните схеми. На тях се показват
само основните функционални елементи на електрическите уредби без
електрическите апарати и шинни системи. Те обхващат всички РУ, изобразени
условно като правоъгълници, генераторите, трансформаторите и връзките помежду
им. Предназначени са главно за получаване на обща представа за уредбата и
нейната работа и за съставяне на по-подробните принципни и пълни схеми.

Принципните схеми
съдържат основните функционални елементи без
някои електрически апарати, като измервателни тр-ри, вентилни отводи и др. На
тях не се нанасят типът и техническите данни на съоръженията, апаратите и
шините. Пълните схеми
на първичните електрически съединения
обхващат всички функционални елементи на първичните вериги с означаване на типа
и техническите им данни. На тях често се нанасят и апаратите за измерване и
релейна защита, без да се показва свързването им, или това се прави опростено.
При избора на главните схеми на РУ на ел. централи и подстанции трябва да се
отчитат такива фактори като: типа и режимите на работа на ел. централа или
подстанция и значението и за ЕЕС; схемите и напреженията на близките участъци
от мрежата, връзките с тях и пропускателната им способност; броя, мощността и
вида на присъединенията; големината и характера на местния товар;категорията на
потребителите по изискванията им за надеждност на електроснабдяването;
перспективите за развитието на схемата и др. Основните изисквания към ел. схеми
на РУ са: НАДЕЖНОСТ – изразява се в свойството на елементите и схемата на ел.
уредба да изпълняват функциите си при определени условия на работа, като
осигуряват непрекъснато производство, пренасяне и разпределение на ел. енергия
в зададен обем и с нормирани качествени показатели. УДОБСТВО И БЕЗОПАСНОСТ ПРИ
ОБСЛУЖВАНЕТО – определя се от възможността да се извърши подготовка на
работното място за ремонт на отделните елементи или части на РУ, като с
минимален брой превключвания се осигурява безопасност за ремонтния персонал.
Колкото по-проста и нагледна е схемата, толкова по-безопасно е нейното
обслужване. ОПЕРАТИВНА ГЪВКАВОСТ – характеризира способността на схемата да
запазва функционалните си възможности при различни режимни състояния.
ИКОНОМИЧНОСТ - оценява се с размера на
пълните приведени (изчислителни) разходи, които трябва да бъдат минимални.
ВЪЗМОЖНОСТ ЗА АВТОМАТИЗАЦИЯ, ЕКОЛОГИЧНА ЧИСТОТА – характеризира се с влиянието,
което РУ и схемата, по която е изградена, оказват на околната среда,
обслужващия персонал и хората живеещи в близост до площадката на уредбата.


Няма коментари:
Публикуване на коментар