Интелигентни светлини




ПРОЕКТИРАНЕ И ИЗРАБОТВАНЕ НА ИНТЕЛИГЕНТНО УПРАВЛЕНИЕ НА АДАПТИВНИ АВТОМОБИЛНИ СВЕТЛИНИ



Резюме: В доклада са изследвани възможностите за проектиране и изработване на интелиигентни къси, дълги и габаритни светлини за автомобил с възможност за зареждане от възобновяем изсточник на енергия. Разработен е модел на такова устройство и е монтиран на умален модел на електромобил с дистанционно управление. Като възобновяем изсточник на енергия е използван соларен панел монтиран на покрива на умаления модел на електромобил.

Ключови думи: алтернативни изсточници на енергия, интелигентни системи,                 автоматично управление, системи за подобряване на енергийната ефективност  




ВЪВЕДЕНИЕ В МАТЕРИЯТА

В наши дни идеята за цялостното опазване на околната среда и енергийната ефективност е много разпространена. Дневните и нощни светлини при автомобилите са консуматори с не малко потребление, особенно когато не се използват целесъобразно в забързаното ежедневие. При електромобилите те се захранват обикновенно от тяговата батерия и намаляват пробега, а при автомобилите снабдени с двигател с вътрешно горене черпят захранване от акумулаторната батерия и алтернатора които се задвижват от двигателя с вътрешно горене, това увеличава потреблението на гориво. Снабдяването на тези консуматори с алтернативен изсточник несъмнено намалява разходите за гориво и електроенергия. Поради по-високите първоначални капиталовложения за по успешно привличане на интереса на водачите на моторни превозни средства е целесъобразно една такава система да има възможност за адаптация към пътните условия и да улесни действията на водача като намали броя на манипулациите извършвани от него повреме на шофиране, от друга страна колкото по малко манипулации е необходимо да извършва водача толкова повече време има да се концентрира върху пътната обстановка, а не на последно място и подобрява комфорта при шофиране.

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ

          Основната цел е да се проектира и изработи модел на устройство за адаптиране на дневните и нощните светлини с алтернативен изсточник на енергия и възможност за вграждане във всякакви автомобили. Устройството трябва да бъде компактно и удобно за присъединяване към съществуващата автомобилна инсталация, с максимално много функции които да улеснят шофирането, като не внася негативни влияния на околните участници в движението. През светлата част от деня след стартиране трябва да се пускат автоматично дневните светлини и след това при установяване да се изключват сами. При настъпване на тъмната част от деня трябва габаритните светлини редом с нощното осветление да се стартира автоматично като интензитетът на светене се регулира в зависимост от осветеността. При наближаване на превозно средство срещу автомобила трябва да може управлението да намали плавно интензитета на дългите светлини като системата се настройва така че при разминаване дългите светлини да угаснат напълно. Промяната на състоянието на светлините трябва да става плавно за да може максимално да се намалят вредните влияния за очите от рязката промяна на осветеността.

ОСОБЕННОСТИ ПРИ ПРОЕКТИРАНЕ И ИЗРАБОТВАНЕ

          Както при всяко едно съвременно интелигентно устройство особенностите и изискванията на които трябва да отговаря не са малко. На първо място трябва да бъде изпълнено с максимално достъпни елементи за лесна поддръжка, максимално упростено за възможно по ника цена, като устройството трябва да може да изпълнява зададените му функции надеждно, трябва да има необходимата механична якост и да бъде защитено от климатични влияния и не на последно място с възможно най-ниска консумация на празен ход. В предвид спецификата на устройството и изискванията към неговата функционалност е по целесъобразно от икономическа и техническа гледна точка то да бъде изпълнено с непрограмируеми дискретни елементи като това облекчава настройката и изработването, спомага за по ниската цена на крайния продукт и олеснява обслужването. Като това по никакъв начен не влияе на надеждността, функционалността и бързодействието на изделието. Алтернативният изсточник на енергия е обезпечен с фотосоларен панел от аморфен силиций монтиран на покрива който зарежда акумулаторна батерия монтирана във вътрешността на купето предназначена да захрава дневните и нощните светлини на автомобила. Мощността на батерията и панела се определят от мощността на светлинните изсточници като се предвижда така че цикъла на разреждане на батерията при максимална мощност да не е по мако от 10 часа. На (фиг 1) е изобразена принципна схема на соларен панел свързан към акумулаторна батерия.


(V1,V2,V3,V4,V5,V6, V7,V8,V9,V10 елементите на акумулаторната батерия; PD1обратен диод )



Схемата е проектирана така че дългите светлини да не може да се задействат без да са се задействали габаритите и късите светлини, като интензитета на светене на дългите светлини зависи не само от това дали има на среща друго превозно срестово, а и от интензитета на светене на дългите. Това се определя от осветеността. Дневните свтлини след стъмняване и задействане на нощните автоматично престават да светят независимо от другите, като при желание на водача може да бъдат пуснати принудуително при влошени пътни условия заедно със светлините за мъгла. На (фиг 2) е изобразена принципна схема на дневните светлини.




(V1 захранващ изсточник; Q1 предусилвателен транзистор за плавно отпушване на крайния транзистор; Q2 краен транзистор; LED1,LED2 дневни светлини; D1 фоточувствителен елемент; R1,R2,R3,R4,R5,R6 токоограничителни резистори)





На (фиг 3) е изобразена принципна схема на габаритните, късите и дългите светлини.



(V1 акумулаторна батерия; R1,R2 тримери за настройка; Q1предусилвателентранзистор габарит и къси светлини; Q2краен транзистор габарит и къси светлини; Q3 предусилвателен транзистор дълги светлини; Q4 краен транзистор дълги светлини; R3,R4,R5,R6,R7,R8 токоограничителни резистори; X3,X4 дълги светлини; X1,X2,X5,X6,X7,X8,X9,X10габарити и къси светлини)



ПРЕДИМСТВА И НЕДОСТАТЪЦИ

           На лице е една много полезна мултифункционална разработка за масово приложение която облекчава шофирането и намалява разхода на гориво и енергия.

          Недостатъците на едно такова устройство са по-големите начални капиталовложения, усложняването на електрическата инсталация на автомобила, и експлоатационният срок на акумулаторните батерии от който зависи и цената на завършеното устройство.



ЗАКЛЮЧЕНИЕ

          Като заключение мога да кажа че в перспектива се предвижда доусъваршенстване на устройството което включва и автоматично включване на дневните светлини през тъмната част на деня при наличие на мъгла. Към момента се оказва голяма трудност за установяване на повишена влажност във въздуха без да се реализират и нерегламентирани неправилни сработвания при дъждовно и снежно време.












Няма коментари:

Публикуване на коментар